miercuri, 9 septembrie 2009

S.C. PARLAMENTUL S.A.

Înainte de 1989 majoritatea oamenilor se chinuiau din greu să facă rost de o bucată de carne să pună pe masă. La pâine se stătea la coadă și se dădea cu rația, nu pe gratis ci pe bani. Zahărul la fel. Dacă făceai cartofi prăjiți puneai doar puțin ulei în tigaie și nu îți permiteai sa pui jumătate de sticlă într-un ceaun. Țigările străine, ciocolată de calitate, blugii, bananele, portocalele erau rarități și de obicei le luai pe sub mână. Guma de mestecat o făceam rost cerșind de la străinii care ne vizitau țara. Înafară de oamenii care făceau lucrurile astea mai erau și cei care vindeau, care aveau acces mai ușor la aceste lucruri. Vânzători mărunți. Pe urmă mai erau securiști, dar nu numai ei, care înțelegeau cum funcționează lumea în care trăim și mai ales lumea în care se trăiește în occident. Oameni care aveau un acces mai facil la bunurile enumerate mai sus. Ei nu aveau problemele noastre.
Ca un val a venit și a trecut revoluția din '89. Cu toții eram bucuroși că putem să vorbim liber, ca programul tv este mai lung de 2 ore pe zi. După un an sau doi știu ca am fost foarte uimit să văd în magazin țigări străine, Boston parcă erau. Se pare că între timp micii comercianți s-au mișcat. Piața începuse să funcționeze. Oare cine s-a gândit așa repede să treacă la import? Și mai ales întreb cine s-a gândit să treacă la export? Cu siguranță nu un mic comerciant. Cred că persoanele care știau cum funcționează lumea și care nu erau preocupate să se uite la televizor sau să vorbească liber, căci ele și înainte de revoluție au avut antene parabolice și dreptul să circule în toată lumea.
Acum avem la îndemână tot ce ne dorește sufletul, numai bani să fie. Acum clasele sociale s-au distanțat una de alta. S-au distanțat prin lucrurile pe care le dețin și prin lucrurile pe care și le permit. Înainte mergeam toți cu autobuzul. Acum nu. Acum unii merg cu căruța și alții cu Dacia, unii cu bicicletele iar alții cu mașini unicat. Nu spun că ii un lucru rău. Este normal într-o societate să existe mai multe clase sociale. S-a întamplat încă de la primele civilizații. La sumerieni dreptul și posibilitatea de a învăța să scrie și să citească o aveau doar copii din clasele sociale de sus. Acum se pare că copii din clasele sociale de sus au dreptul și posibilitatea să nu mai învețe. Pe mine nu mă îngrijorează acest lucru și cred ca ”legea junglei” și ”selecția naturală” vor exista întotdeauna, indiferent de forma de organizare a unei societăți.
Ce mă deranjează pe mine este manipularea maselor și jocurile politice, strategiile politicienilor ce se folosesc de jurnaliști ignoranți și superficiali.
În ultimul timp nu am mai prea urmărit canalele de știri, dar știam că este o grevă a magistraților. Îmi amintesc încă de mai de mult că văzusem pe o doamnă numită Pivniceru tot apărând la televizor la dezbateri. Știu că la început mă deranja foarte tare accentul acestei doamne și mi se părea un personaj din Caragiale. Nu înțelegeam cum poate o persoană ajunsă într-o funcție așa de importantă să nu își corecteze dicția și mă uitam la ea tot timpul cu repulsie. Totuși, după mai multe emisiuni la care am vazut-o, am observat că în ciuda dicției, ceea ce vorbește este foarte logic și clar iar aversiunea față de persoana ei a dispărut.
Aseară era o dezbatere la Realitatea TV în care se discuta despre o lege unică a salarizării. O lege care încearcă într-o oarecare măsură, din câte am înțeles eu, să uniformizeze salariile bugetariilor. (Datorită faptului că este criză, liderii societății noastre, iau tot felul de măsuri disperate pentru a aduce bani la buget. O grămadă de elite ale societății unii deștepți, alții proști, dar elite, cel puțin din politică. Niște oameni care chiar dacă ar avea capacitatea să facă ceva bun, nu ar fi lăsați. Pentru a ajunge unde sunt s-au scufundat așa de tare în noroi încât nu pot să mai scape de acolo. Nu ii acuz pe toți de rea voință. Pe cei care nu au rea voință ii acuz de prostie.)
La emisiunea menționată mai sus a intrat la un moment dat în discuție (prin telefon) un om simplu, un telespectator. Era foarte nervos. Nu era de acord ca judecătorii să ia salarii așa mari. Eu personal mă bucur foarte tare că magistrații au făcut această grevă și că totuși există cineva în țara asta care poate cât de cât să dea peste nas politicienilor. Nu zic că au ei sau alții dreptate, pentru că nu știu exact cauza grevei, cererile magistraților, etc, dar sunt de acord că un judecător trebuie să aibe un salariul consistent. Telespectatorul care intrase în direct a întrebat retoric la un moment dat că de ce este mai presus un judecător decât un mecanic de tren care are în mâinile lui viața a sute de oameni. Păi mie mi se pare că mecanicul ăla o să omoare oamenii doar dacă este criminal sau nebun. Nu știu exact cum se conduce un tren, dar banuiesc că mecanicul trebuie să țină seama de vreme, de traseu și are comenzi la tren prin care încetinește sau accelerează. Câte comenzi are oare? Zeci? Nu cred ca are mai mult de, 200 să zicem. Un judecător de câte legi trebuie să țină seama oare? Cam câte articole are în medie o lege? Nu știu, dar cred ca sunt mai mult de 200 de legi.
Un alt telespectator le scrisese că el îi blocat în vamă, acum pe timp de criză, cu marfă de sute de mii de euro, datorită magistraților, căci are nevoie de o hartie de la judecătorie și nu o poate obține. Păi eu cred că el și-a canalizat ura greșit. Cine a făcut oare legea care îl obligă să aducă nu știu ce hartie de la judecătorie? Cine face legile în țara asta? Îmi amintesc că am citit mai de mult o lege în care era scutită pentru o zi de nu știu ce taxe, o singură firmă din București, de pe nu știu ce stradă și de la nu știu ce număr. Mă gândesc că nu e doar legea aia. Din câte știu eu legile de genul asta aveau și preț. Cine face legile astea? Sau sa întreb oare cine vinde legile astea? S.C. Parlamentul S.R.L.! Acum că am intrat în Europa propun să îl numim S.C. Parlamentul IMPEX S.R.L.
În orice caz, politicienii prin măsurile lor au învrăjbit într-o oarecare măsură clasele sociale. Au creat dezbateri în societate despre cine cât merită să câștige. Nu spun că dezbaterile sunt un lucru rău, dar ei au făcut asta pentru a distrage atenția. Niște magicieni sunt politicienii noștrii strategi. Strategi din păcate doar în jocurile lor politice. Niște nemernici după părerea mea. De aceea mă bucură că magistrații fac grevă. Cred că sunt cei mai competenți să îi bată chiar cu armele create de politicieni. Ar trebui să se ridice profesorii, medicii și nu numai să vedem ce se întâmplă. M-am săturat de aceeași incompetenți de 20 de ani.

2 comentarii: